گوشت در لغت و توضیحی در مورد آن

گوشت نام یک ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد. انسان‌ها گوشت جانورانی همچون گاو، گوسفند، خوک، بوقلمون، مرغ و غاز را می‌خورند. گوشت بیشتر همراه استخوان و کمی چربی است و سرشار از پروتئین می‌باشد.

گوشت در اقتصاد، فرهنگ و پزشکی بسیار باارزش بوده و برای مصرف و تولید آن اندازه‌هایی در نظر گرفته شده‌است. گوشت بیشتر از آب، پروتئین و چربی ساخته شده‌است. بیشتر آن را به روش‌های گوناگون پخت و پز آماده کرده و سپس مصرف می‌کنند. همچنین گوشت در برابر گندیدگی و پوسیدگی بسیار آسیب‌پذیر است.

برخی ویژگی‌های گوشت سالم:

  • بدون بوی بد ترشیدگی و غیرطبیعی[۱]
  • بدون لکه‌های غیرطبیعی و اثر ضربه یا خون‌مردگی[۱]
  • بدون بوی بد در هنگام پختن یا خوردن گوشت[۱]
  • دارای ظاهر و رنگ طبیعی[۱]
  • حمل و نقل آن با وسایل نقلیهٔ دارای سردخانه انجام شده باشد[۱]
  • عدم شل شدن بیش از اندازه و چسبندگی[۱]

نگهداری گوشت درخانه

از آن‌جایی که گوشت به سرعت فاسد می‌شود، پس از خرید باید سریعاً در زیر دمای چهار درجه سانتی‌گراد یخچال قرار گیرد و ظرف یک تا دو روز مصرف شود. البته زمان مناسب برای نگهداری گوشت در یخچال به گونهٔ آن نیز بستگی دارد.[۲]

گوشت گوسفند به دلیل آنکه چربی بیشتری دارد، کمی زودتر از گوشت گاو فاسد می‌شود. گوشت چرخ‌کرده هم آسیب‌پذیرتر از گوشت خرد شده‌است و بیشتر از یک شبانه‌روز نمی‌تواند در یخچال نگهداری شود. در عوض گوشت‌های با قطعات بزرگتر را، مثل گوشت مخصوص استیک یا ژیگو، می‌توان حدود چهار روز هم بدون یخ زدن نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی‌تر حتماً باید گوشت را منجمد و در فریزر نگهداری کرد. همچنین گوشت نباید در مرحلهٔ قبل از انجماد بیش از ۲ ساعت در دمای اتاق قرار گیرد.

گوشت سفید یکی از انواع گوشت است که اصطلاحاً به گوشت ماکیانی چون مرغ، بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و در برخی منابع ماهی گفته می‌شود. در اصطلاح عامیانه، گوشت سفید به گوشتی گفته می‌شود که رنگش در مقایسه با گوشت قرمز روشن‌تر باشد.

مرغ رایج‌ترین گوشت سفید مصرفی در بین مردم است و شناسایی گوشت سالم و تازهٔ آن هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. نخستین علامت در سلامت گوشت مرغ توجه به ظاهر و پوست آن می‌باشد که باید عاری از هرگونه خون مردگی یا کبودی بوده و صاف، براق و یکدست باشد. قسمت شکمی مرغ تازه نباید بوی گندیدگی و تعفن دهد. رنگ گوشت مرغ باید به رنگ زرد کهربایی باشد

نحوه بسته بندی

مراحل بسته بندی گوشت قرمز تا توزیع آن

برای بسته بندی گوشت قرمز، ابتدا لاشه های گوشت در کشتارگاه ها بازرسی می شوند و توسط دامپزشک مهر تأیید سلامت بر روی آنها می خورد و لازم است برای تولید به بازار مسیرهای ذیل طی شود. لازم به ذکر است که در آخرین مرحله بسته بندی گوشت قرمز یا چرخ کرده، شما می توانید از دستگاه وکیوم خانگی نیز استفاده کنید. 

در ابتدا لاشه های گوشت به تونل سرد در 15+ درجه سانتی گراد منتقل می شوند که در این مرحله جمود نعشی صورت می گیرد، سپس لاشه های گوشت را در دمای 35- درجه سانتیگراد منجمد می کنند.

در این روند لاشه های گوسفند به صورت کامل و لاشه های گوساله به صورت تکه تکه با پلاستیک پوشانده می شوند و توسط کامیون های یخچالدار توزیع می شوند، این توزیع انتقال گوشت به مراکز فروش و سردخانه های مخصوص نگهداری گوشت می باشد.

در بعضی مواقع لاشه های گوشت بدون اینکه انجماد شوند به صورت غیر منجمد (گوشت گرم) توسط کامیون ها به خرده فروشی و مراکز مصرف منتقل می شوند. باید به دمای داخل کانتینر کامیون ها حداکثر تا 7 درجه سانتی گراد باشد. با توجه به مسافت کشتارگاه تا مراکز توزیع و مصرف دمای کانتینر تنظیم می گردد.

با افزایش دمای محیط و طولانی بودن مسیر باید دمای کانتینر کاهش پیدا کند.

از دیگر روش های توزیع گوشت، توزیع گوشت به صورت تازه و قطعه بندی شده است. در این روش لاشه های گوشت قطعه بندی شده، سپس استخوان گیری می شوند و هر قسمت به صورت مجزا در ظروف یک و دو کیلویی بسته بندی شده و در دمای 1- تا 2 درجه سانتی گراد به مراکز فروش و فروشگاه ها جهت مصرف منتقل می شوند.

جهت جلوگیری از آسیب، بسته بندی های گوشت را در سبدهای بزرگ پلاستیکی قرار می دهند تا نه تنها از آسیب به آن ها جلوگیری کنند بلکه بارگیری و تخلیه آن ها را به راحتی انجام دهند. در شرایطی که دمای حمل و نقل این گوشت ها 1- تا 1+ باشد. به مدت 15 روز می توان از آنها نگهداری کرد و در همین دما مدت نگهداری گوشت چرخ کرده بین 5 تا 7 روز می باشد.

مراحل بسته بندی گوشت قرمز تا توزیع آن

برای بسته بندی گوشت قرمز، ابتدا لاشه های گوشت در کشتارگاه ها بازرسی می شوند و توسط دامپزشک مهر تأیید سلامت بر روی آنها می خورد و لازم است برای تولید به بازار مسیرهای ذیل طی شود. لازم به ذکر است که در آخرین مرحله بسته بندی گوشت قرمز یا چرخ کرده، شما می توانید از دستگاه وکیوم خانگی نیز استفاده کنید. 

در ابتدا لاشه های گوشت به تونل سرد در 15+ درجه سانتی گراد منتقل می شوند که در این مرحله جمود نعشی صورت می گیرد، سپس لاشه های گوشت را در دمای 35- درجه سانتیگراد منجمد می کنند.

در این روند لاشه های گوسفند به صورت کامل و لاشه های گوساله به صورت تکه تکه با پلاستیک پوشانده می شوند و توسط کامیون های یخچالدار توزیع می شوند، این توزیع انتقال گوشت به مراکز فروش و سردخانه های مخصوص نگهداری گوشت می باشد.

در بعضی مواقع لاشه های گوشت بدون اینکه انجماد شوند به صورت غیر منجمد (گوشت گرم) توسط کامیون ها به خرده فروشی و مراکز مصرف منتقل می شوند. باید به دمای داخل کانتینر کامیون ها حداکثر تا 7 درجه سانتی گراد باشد. با توجه به مسافت کشتارگاه تا مراکز توزیع و مصرف دمای کانتینر تنظیم می گردد.

با افزایش دمای محیط و طولانی بودن مسیر باید دمای کانتینر کاهش پیدا کند.

از دیگر روش های توزیع گوشت، توزیع گوشت به صورت تازه و قطعه بندی شده است. در این روش لاشه های گوشت قطعه بندی شده، سپس استخوان گیری می شوند و هر قسمت به صورت مجزا در ظروف یک و دو کیلویی بسته بندی شده و در دمای 1- تا 2 درجه سانتی گراد به مراکز فروش و فروشگاه ها جهت مصرف منتقل می شوند.

جهت جلوگیری از آسیب، بسته بندی های گوشت را در سبدهای بزرگ پلاستیکی قرار می دهند تا نه تنها از آسیب به آن ها جلوگیری کنند بلکه بارگیری و تخلیه آن ها را به راحتی انجام دهند. در شرایطی که دمای حمل و نقل این گوشت ها 1- تا 1+ باشد. به مدت 15 روز می توان از آنها نگهداری کرد و در همین دما مدت نگهداری گوشت چرخ کرده بین 5 تا 7 روز می باشد.

گوشت قرمز را می توان به روش قطعه بندی استخوان گیری قطعات در داخل پوششی پلاستیکی در داخل کارتن نیز بسته بندی کرد.

پس از قرار گرفتن بسته بندی گوشت قرمز در کارتن، کارتن های حاوی گوشت را در تونل انجماد قرار می دهند تا گوشت در داخل کارتن منجمد شود.

پس از انجماد محتویات داخل کارتن، کارتن های گوشت به وسیله کامیون های یخچالدار به مراکز نگهداری، فروش و مصرف حمل می شوند. باید توجه داشت که دمای یخچال کامیون 20- یا 18- درجه سانتی گراد باشد.

خلاصه مراحل بسته بندی گوشت

  • ذبح دام در کشتارگاه
  • بازرسی و تایید سلامتی گوشت حاصل توسط دامپزشک و کارشناسان
  • انتقال گوشت کشتار به تونل سرد که دارای دمای 15+ درجه سانتی گراد (برای انجام جمود نعشی)
  • انتقال لاشه به تونل انجماد با دمای 35- انجام می گیرد تا منجمد گردد.
  • لاشه منجمد شده را با پلی اتیلن یا پلاستیک می پوشانند
  • بسته بندی گوشت آماده شده را با کامیون یخچال دار به مراکز فروش یا سرد خانه ها انتقال می دهند.

مراحل بسته بندي گوشت مرغ

فرآیند بسته بندی گوشت مرغ با بسته بندی گوشت قرمز کمی متفاوت تر است و اصولا مرغ به دو صورت فرآوری شده و فرآوری نشده ارائه می گردد.

الف) مرغ فرآوري شده
فرايند فرآوري بدين صورت است که ابتدا مرغ در سبدهاي مخصوص مرغ در پيش سردکن و يا به صورت فله اي که دماي صفر درجه سانتي گراد مي باشد در انبار موقت قرار گرفته و پس از آن با سبدهاي حمل مرغ به سالن عمليات مرغ هدايت شده و در اين سالن تمامي عمليات فرآوري صورت مي گيرد.

قطعات گوشت مرغ به دو صورت شامل مرغ با استخوان و مرغ بدون استخوان تفکيک شده و در ظروف يکبار مصرف قرار گرفته و روي ظروف يکبار مصرف با سلفون بسته بندي مي شوند، سپس توزين شده و جهت عمليات انجماد وارد پيش سردکن ثانويه مي شود و پس از نگهداري در دماي 10درجه سانتي گراد آماده عرضه به بازار (عرضه به صورت گرم ) يا نگهداري در تونل انجماد به مدت 4 ساعت و سپس نگهداري در سردخانه (عرضه به صورت سرد) مي باشند.

بقيه موارد که شامل پوست ، دل و جگر ، بال و گردن و اسکلت مرغ مي شود تفکيک شده و در سبدهايي جداگانه به بازار فرستاده مي شوند.

ب) مرغ بسته بندي (فرآوري نشده)
در صورتي که عمليات فرآوري روي مرغ صورت نگيرد مرغ را بعد از تحويل وارد سالن عمليات شده و محتويات داخل شکمي مرغ را خالي کرده و بعد از قرار دادن داخل کيسه هاي بسته بندي مرغ و توزين مرغ آن را وارد سردخانه کرده و در دماي 30 – درجه سانتيگراد آن را منجمد کرده و سپس در بسته بندي هاي تا 15 کيلوگرمي به بازار ارائه مي کنند.

امروزه پیشرفت های تکنولوژی و استفاده از اینترنت و گسترش آن، راه حل بسیار مفید و آسانی جهت دسترسی به انواع اطلاعات و خدمات می باشد که در این خصوص خریدهای اینترنتی با توجه به صرفه جویی بسیارعالی در زمان و هزینه ها ، می تواند طیف وسیعی از بهترین کالاها را در اختیار مشتریان محترم قرار دهد .

در این راستا   همگام با تغییر سلیقه مشتریان در خرید کالاها از سبک سنتی به سبک نوین فعالیت خود را بصورت تخصصی در فروش تخصصی گوشت ومرغ شروع کرده و هدف اصلی خود را صداقت ، انصاف ، کیفیت عالی و مهمتر از همه رضایتمندی مشتریان قرار داده است .

استراتژی مدیران این شرکت خلق بیشترین مزیت برای مشتریان و تامین رضایت حداکثری آنها می باشد و موفقیت خود را صرفا در گرو رضایت مشتریان خود می دانند، زیرا در دنیای کنونی و با وسایل ارتباطی پیشرفته و گسترش شبکه های اجتماعی، رضایت مشتریان تنها برگ برنده خواهد بود و لذا بجای صرف بودجه های کلان تبلیغاتی، تمرکز خود را صرف تامین بهترین کبفبت گوشت و به تبع آن حداکثر رضایت مشتریان می نمایند .

در حال حاضر این فروشگاه دارای تیم های تخصصی بوده که در کلیه ساعات کاری خود پاسخگوی مشتریان محترم می باشند وتمام تلاش پرسنل این شرکت در راستای ارائه خدماتی شایسته و تجربه‌ای خوشایند برای مخاطبان خود می باشد لذا مشتریان محترم می توانند جهت موارد مربوط به ثبت سفارشات، پیگیری سفارشات ، سؤالات ، نظرات و پیشنهادات خود ،از طریق انواع راه های ارتباطی مانند : تلفن، ایمیل، فکس و پیامک یا از طریق “صفحه تماس با ما” درصفحه اصلی سایت با ما در ارتباط باشند .