گوشت در ایران وجهان

ه گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اطلاعات 79 کشور موجود در پایگاه داده سایتی با عنوان « قیمت جهانی محصول »، میانگین قیمت جهانی گوشت قرمز، 14.57 دلار است. با نگاهی به آخرین داده ها، کمترین قیمت 3.67 دلار (پاکستان) و بالاترین قیمت 59.93 دلار (کره جنوبی) بوده است.

البته ایران در فهرست کشورهای این پایگاه داده قرار ندارد. اما در فهرست منبع دیگری به نام کشور ما نیز اشاره شده است و قیمت گوشت قرمز در ایران را حدود 7.89 دلار اعلام کرده است. ایران در میان 101 کشور این پایگاه داده (که از گران‌ترین به سمت ارزان‌ترین فهرست شده است) در جایگاه 81 قرار دارد. سوئیس با قیمت 55.66 دلار برای هر کیلو گوشت در رتبه نخست این فهرست و پاکستان با قیمت 3.32 دلار، در رتبه آخر قرار دارد.

گوشت در ایران از چه کشورهایی گران‌تر است؟

در این پایگاه داده، گوشت در 20 کشور از ایران ارزان‌تر است؛ مالزی، قزاقزستان، ازبکستان، پاناما، روسیه، جامائیکا، فیلیپین، بنگلادش، سریلانکا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، اوکراین، آرژانتین، بولیوی، هند، نپال، کنیا و پاکستان.

اما اگر همه کشورهای جهان را در نظر بگیریم ظاهرا شرایط متفاوت می‌شود. جام جم در این مورد نوشته است: «قیمت گوشت ایرانی‌ها چند برابر فقیرترین کشورهای جهان است از‌جمله مغولستان، رواندا و تانزانیا. برای درک بهتر این موضوع باید شاخص قیمت گوشت در جهان را بررسی کنیم. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین شاخص قیمت گوشت را در جهان دارند. این شاخص در ایران بیش از دو برابر کشورهای یاد شده است. بازاریان مغولستان، رواندا و تانزانیا ارزان‌ترین بها را برای گوشت در بازار از خریداران طلب می‌کنند. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب ۴۵.۷ واحد، ۴۷ واحد و ۴۷.۹ واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از ۱۰۶ واحد می‌رسد. در نتیجه ایرانی‌ها ۲.۳ برابر مغولستانی‌ها و ۲/۲ برابر رواندایی‌ها و تانزانیایی‌ها برای خرید یک واحد گوشت هزینه می‌کنند. فقط ۵۳ کشور بیشتر از ایرانی‌ها برای خرید گوشت هزینه می‌کنند اما مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند.»

تفاوت قیمت گوشت قرمز در ایران و جهان

 

در بخش خبرگزاری تجارت نیوز   آماده است: «از زاویه برابری نرخ ریال با دلار در بازار غیررسمی، قیمت دام زنده در ایران به ۳.۸ دلار می‌رسد. قیمت گوشت هم به‌طور متوسط به هفت دلار می‌رسد. در نتیجه، قیمت گوشت و دام در ایران به‌دلایلی چون خشکسالی و مسأله تامین غذا در ذات خود تورمی است اما با توجه به این‌که قیمت خوراک دام با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، انتظار این‌که قیمت دام و متعاقب آن قیمت گوشت تا این میزان بالا برود، وجود ندارد. برای داشتن ارزیابی بهتر، سطح بالای قیمت‌ها در ایران، آن را با تعدادی از کشورها مقایسه کردیم. در حال حاضر قیمت دام زنده در آذربایجان یک دلار و ۷۱ سنت و قیمت گوشت۶.۷ دلار است. در جمهوری چک قیمت گوشت شش دلار و قیمت دام زنده ۳.۵ دلار است. در بلاروس دام زنده ۳.۵ دلار و گوشت ۶.۲ دلار است. در روسیه قیمت دام و گوشت به ترتیب ۵.۲ و ۶.۱ دلار است. در چین دام زنده به یک دلار و گوشت گوسفندی آن به هفت دلار می‌رسد. در هند گوشت دو دلار و دام ۰.۶دلار ارزش دارد.از مقایسه این ارقام با ایران چنین می‌توان نتیجه گرفت که در عمل قیمت گوشت و دام در ایران از بسیاری از کشورهایی که در مقیاس جهانی سرانه درآمدی کم و متوسط دارند هم بالاتر است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت گوشت مرغ نیز در روزهای اخیر با افزایش مواجه شده است. قیمت مرغ که روند صعودی خود را از هفته‌های پیش آغاز کرده بود، این هفته در سطح خرده‌فروشی‌ها از از 110 هزار تومان هم عبور کرد. به نظر می‌رسد گوشت مرغ به گوشت قرمز هم سرایت کند.

سرانه مصرف

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری مهر، افزایش قیمت خوراکی‌ها در چند سال اخیر، موجب تغییر سبد مصرفی مردم برای تأمین کالری و پروتئین استاندارد جهت حفظ سلامتی شده است.

به‌طوری‌که بر اساس یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال‌های گذشته از کالاهای باکیفیت در سبد غذایی خانوارهای ایرانی کاسته شده و مردم برای دریافت کالری موردنیاز، از مواد غذایی ارزان‌تر و باکیفیت کمتر استفاده می‌کنند؛ کاهش مصرف گوشت قرمز، یک نمونه از این موارد است.

گفتنی است، حذف ارز ترجیحی از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، روند رو به رشد قیمت خوراکی‌ها را تشدید کرده و علی‌رغم اجرای برنامه‌های حمایتی دولت مانند کالا برگ الکترونیکی، تناسبی میان افزایش قیمت‌ها و حمایت‌های مالی دولت برقرار نشده است. همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر، خرید آن را برای بسیاری از خانوارها با مشکل روبرو کرده است.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند و گوساله در آذرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، به ترتیب ۱۳۶ و ۱۲۹ درصد افزایش داشته است. تداوم این شرایط، تأثیر زیادی در کاهش سرانه مصرف گوشت در ایران خواهد داشت.

اما بااین‌وجود، برخی اعداد و ارقام اعلام شده در مورد سرانه مصرف گوشت قرمز، به دلیل اثر روانی بالای آن در جامعه، با تحلیل‌های عجولانه، نادرست و گمراه‌کننده همراه است.

سرانه مصرف گوشت ۷۰۰ گرم در سال است!

در همین رابطه اخیراً یک رسانه در گزارشی با استناد به اظهارات مهدی سروی کارشناس اقتصادی مدعی شده: «سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم در یک سال است.»؛ اما آیا این ادعا صحت دارد و افرادی که در ۳ دهک پایین درآمدی قرار دارند، زیر یک کیلوگرم در سال گوشت قرمز مصرف می‌کنند؟

در گزارش مذکور می‌خوانیم:

«مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی و از مشاوران اقتصادی دولت، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم در سال است. به گفته او سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم در یک سال است. اگر همان ۸ کیلوگرم را به‌عنوان میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در نظر بگیریم و یک خانواده متوسط ایرانی را ۳ نفر فرض کنیم، سرانه سالانه مصرف گوشت در ایران، ۲.۶ کیلوگرم می‌شود، به عبارتی هر فرد به طور متوسط در سال ۲.۶ کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می‌کند و این در حالی است که مصرف سالانه گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک فرودست، فقط ۷۰۰ گرم است.»

چرا سرانه مصرف ۷۰۰ گرمی گوشت قرمز نادرست است؟

گفتنی است، در این گزارش با تقسیم سرانه مصرف خانوارها به بعد خانوار در ایران که حدود ۳ نفر است؛ میزان سرانه مصرف هر نفر برآورد شده و بر اساس اعداد و ارقام اعلام شده، میزان سرانه مصرف هر نفر در ۳ دهک پایین درآمدی را ۷۰۰ گرم در نظر گرفته است.

اما در این مقایسه یک ایراد بزرگ وجود دارد؛ نویسنده گزارش مذکور عامدانه یا از روی ناآگاهی در بازتاب اظهارات مهدی سروی، سرانه مصرف هر نفر را که ۸ کیلوگرم اعلام شده است، به عنوان سرانه مصرف خانوار بیان می‌کند. همین مسئله موجب شده سرانه مصرف گوشت در خانواده‌های کم درآمد «یک نهم» میزان واقعی آن اعلام شود.

البته ناگفته نماند، اظهارات مهدی سروی در یک برنامه تلویزیونی اعلام شده و در این برنامه علی‌رغم اعلام و تأکید وی بر سرانه مصرف به‌ازای هر نفر، مجری به‌اشتباه با درنظرگرفتن سرانه برای خانوار، در آخر رقم ۷۰۰ گرم در سال را برای هر نفر اعلام می‌کند.

پرمصرف ترین گوشت در جهان

آیا ماهی گوشت محسوب می شود؟
از آنجایی که گوشت به طور معمول به عنوان گوشت هر حیوانی (با اجزای اصلی آب، چربی و پروتئین) تعریف می شود، این تعریف شامل ماهی و سایر غذاهای دریایی نیز می شود. اما اینکه ماهی گوشت در نظر گرفته شود یا نه، بستگی زیادی به فرهنگ و ترجیحات غذایی هر منطقه دارد و در طول تاریخ متفاوت بوده است. به عنوان مثال، برخی از تعاریف قبلی از گوشت فقط مختص پستانداران بوده است.

به عنوان مثال، در مسیحیت، بسیاری از فرقه‌ها خوردن ماهی را در روزهای روزه‌داری در صورت پرهیز از گوشت مجاز می‌دانند. این هم به دلیل تمایز بین گوشت حیوانات خون گرم و حیوانات خونسرد (مانند ماهی)، و هم به دلیل اهمیت مصرف ماهی در بخش هایی از اروپا بود که مسیحیت در آن شکوفا شد.

برای در نظر گرفتن هر دو طرف بحث، مصرف گوشت هر کشور را هم با احتساب ماهی و غذاهای دریایی و هم بدون ماهی بررسی می کنیم.

پرمصرف‌ ترین نوع گوشت در جهان با احتساب ماهی و غذاهای دریایی
تنها با نگاهی به جدول زیر، می توان دید که طیور به عنوان محبوب ترین گوشت مصرفی از نظر وزن در ۷۰ کشور یا حدود ۴۰ درصد از کل پایگاه داده این مطالعه است.

توجه: سایر گوشت ها شامل حیواناتی مانند خرگوش، اسب و شتر است که کمتر پرورش داده می شوند و همچنین گوشت حیوانات وحشی است.

امروزه پیشرفت های تکنولوژی و استفاده از اینترنت و گسترش آن، راه حل بسیار مفید و آسانی جهت دسترسی به انواع اطلاعات و خدمات می باشد که در این خصوص خریدهای اینترنتی با توجه به صرفه جویی بسیارعالی در زمان و هزینه ها ، می تواند طیف وسیعی از بهترین کالاها را در اختیار مشتریان محترم قرار دهد .

در این راستا   همگام با تغییر سلیقه مشتریان در خرید کالاها از سبک سنتی به سبک نوین فعالیت خود را بصورت تخصصی در فروش تخصصی گوشت ومرغ شروع کرده و هدف اصلی خود را صداقت ، انصاف ، کیفیت عالی و مهمتر از همه رضایتمندی مشتریان قرار داده است .

استراتژی مدیران این شرکت خلق بیشترین مزیت برای مشتریان و تامین رضایت حداکثری آنها می باشد و موفقیت خود را صرفا در گرو رضایت مشتریان خود می دانند، زیرا در دنیای کنونی و با وسایل ارتباطی پیشرفته و گسترش شبکه های اجتماعی، رضایت مشتریان تنها برگ برنده خواهد بود و لذا بجای صرف بودجه های کلان تبلیغاتی، تمرکز خود را صرف تامین بهترین کبفبت گوشت و به تبع آن حداکثر رضایت مشتریان می نمایند .

در حال حاضر این فروشگاه دارای تیم های تخصصی بوده که در کلیه ساعات کاری خود پاسخگوی مشتریان محترم می باشند وتمام تلاش پرسنل این شرکت در راستای ارائه خدماتی شایسته و تجربه‌ای خوشایند برای مخاطبان خود می باشد لذا مشتریان محترم می توانند جهت موارد مربوط به ثبت سفارشات، پیگیری سفارشات ، سؤالات ، نظرات و پیشنهادات خود ،از طریق انواع راه های ارتباطی مانند : تلفن، ایمیل، فکس و پیامک یا از طریق “صفحه تماس با ما” درصفحه اصلی سایت با ما در ارتباط باشند .